tirsdag den 5. november 2013

FORGRENINGER - udsmykningsforslag af Klejs & Rønsholdt


Herunder kan man læse vores skriftlige udsmykningsforslag, som er grundlaget for vores skitser og det vi arbejder udfra. Kontakt os venligst for udsmykningsforslaget i dets oprindelige form som PDF.


FORGRENINGER
Udsmykningsforslag
Fredensborg Skole Vilhelmsro
Klejs & Rønsholdt 2013

Skolen i Vilhelmsro er et smukt eksempel på en ny skole - både indvendigt og udvendigt, både funktionelt og æstetisk. Vi har lavet et udsmykningsforslag som ligger i forlængelse af arkitekturens udtryk og samtidig tilføjer sin egen klare identitet og mening.

Vores tolkning af skolen og dens arkitektur er baseret på overgangen som fænomen. Konkret er bygningen præget af de mange overgange i form af trapper, broer og gange, men også på det bagvedliggende idémæssige plan overgangen mellem natur og kultur: Skolens placering - i overgan- gen mellem skov og by, børnenes alder i udskolingen - pubertet, overgang mellem barn og ung. Og overgangen mellem undergrund og atmosfære - de skiferklædte bygninger, som står op ad undergrunden som skærgårds- klipper


Derfor placeres den indendørs del af udsmykningen i de mest markante overgange: Glasbroerne. Disse gange udmærker sig ved i sig selv med de- res panoramaglas at ligge i en slags overgang mellem inde og ude - mel- lem kultur og natur. Samtidig er de et ’ikke-rum’, et vakuum i overgangen fra noget til noget andet og derfor et rum der ikke anvendes til ophold eller undervisning (med de dertil hørende krav til lydlige forhold). Disse 5 glasbroer giver vi liv med hver deres lydværk.


Udenfor - på torvet foran hovedindgangen - placerer vi et træ i bronze, der hvor der skulle have vokset et - op gennem hullet ved siden af trappen. Træet på gårdspladsen og skolegården er traditionelt en stærk markering af centrum og en tradition som henviser til tanken om Livets Træ. I vores tolkning er det endvidere i skolesammenhæng en reference til fotosynte- sens omdannelse af lys, vand og energi til organisk stof - ligesom dannelsesprocessens omdannelse af rå natur til kultur via oplysning.
Træet er et kunstigt træ i bronze med løvkrone af forstøvet vand. Nederst består det af en beton-stamme som indføjer sig i skoven af beton-piller der oppebærer Torvet. Øverst folder kronens grene sig ud i bronzen og skaber en tydelig kontrast mellem betonstammes ensartethed og kronens organiske gengivelse. I kronens grene er der indlagt dyser som forstø- ver vand til en damplignende løv-sky. Dyserne er omkranset af en ring
af LED-pærer, som belyser løv-skyen, så kronens farve kan skifte med årstiderne.



Når man inde i bygningen træder ind i en glasbro, vil man opleve en klangverden med stigende impulser, der bevæger sig op og væk, som imaginære grene og trækroner som folder sig ud i lyd fra dér man står eller går. Den klanglige og musikalske identitet er forskellig i de fem glasbroer, men ideen er den samme: At man oplever en musik vokse ud fra én selv, som vand der suges op fra undergrunden. Klangenes karakter ændrer sig ligesom skulpturen udenfor med årstiderne i fire årlige faser.

Træets løvkrone i vandstøv er momentan og folder sig ud 2 minutter
fire gange i timen. Lyden i glasbroerne og træet på torvet er forbundet som et enormt åndedræt i slowmotion: Musikken er formet som lange (13 minutter), opstigende spændinger - som luft der trækkes langsomt ind (eller vand der suges op fra undergrunden) - og udløses udenfor i træets udpust. På den måde sender man træet udenfor en tanke når man går gennem gangene - man ved at når der bliver stille er det fordi træet puster den ophobede energi ud i en kunstig løvkrone. Udsmykningen danner på den måde en stor, æstetiseret lunge - skolens åndedræt og puls.


Vores forslag baserer sig på et oplevelsesorienteret kunstsyn, hvor der hverken tales ned til eller
henover hovedet på de børn (og ansatte) som har deres hverdag på skolen. Vi mener at børnene fortjener et værk som udfordrer dem og samtidig har en umiddelbar wow-effekt. Vi har lavet en udsmykning som udtryksmæssigt lægger sig i forlængelse af arkitektu- rens natur-orienterede nordiske præg, og vi har valgt et udtryk og en stil, som tager højde for at livet skal leves sammen med det og hvor sam- menhængene, ideerne og udtrykket langsomt foldes ud. Forslaget tager udgangspunkt i børnene i udskolingen, deres liv på stedet og deres sted i livet og sætter det i en kunstnerisk sammenhæng